Tags

, , , , , , , , , ,

  • Ontwaken vindt alleen maar plaats in de mind omdat het de mind is die verlangt naar het ontwaken. Ontwaken is een begrip dat betrekking heeft op de mind, niet op ons, niet op het Zelf. Op het moment dat je zegt dat je aan het ontwaken bent, gebeurt dat in de mind. Het is niet de Waarheid. Wanneer je zegt dat je ontwaakt bent, betekent dit dat je al die tijd geslapen hebt. Het is de mind die slaapt en die ontwaakt. Als je werkelijk de Waarheid ontmoet en de identificatie met de mind kwijt bent en weet dat je het ware Zelf bent, dan is er geen sprake van ontwaken en verlichting voor jou. Zoiets gebeurt alleen in de mind. (als het denken geen denken meer is, weet ‘jij’ niets meer)Ik geloof helemaal niet in verlichting. Deze vraag wordt daarmee irrelevant. Ik geloof niet in verlichting en ontwaken. Het was toch de mind die onwetend was en verlichting nodig had?

    Bedoelt u dat er geen Zelf-realisatie en verlichting kan zijn en dat er ook niets dergelijks bestaat?

    Het zijn maar concepten bedoeld om de mind te doorgronden en te transcenderen.

    Het zijn maar woorden. Op het moment dat ik zeg dat je verlicht bent, of dat dit verlichting is, betekent dit dat ik jou beperkingen opleg. Ik kan dan ook zeggen dat je onwetend bent en verlicht moet worden. Op het moment dat ik zeg dat je ontwaakt bent en spreek over jouw ontwaken, betekent dit dat ik er van uit ga dat je tot nu toe geslapen hebt. Dit is onzin. Je slaapt niet; je denkt alleen maar dat je slaapt terwijl je niet slaapt! Zie je het verschil? Ik geloof dus helemaal niet in deze verlichting.

    We proberen iets te begrijpen wat we niet begrijpen kunnen. Is dat niet het probleem van veel mensen? Men wil iets begrijpen dat ons begrip te boven gaat en toch willen we dat de mind het begrijpt. Het gaat ons verstand te boven. Het is dan ook erg moeilijk.  (wat idioot is want jij – het denken – kan niet begrijpen wat het IS; denken is immers Leven!)

    Maar op het moment dat ik dingen uit ga leggen – alles wat ik u tot nu toe verteld heb, al uw tien vragen – het is allemaal onecht, het is niet waar.

    ik houd het op vermaak. Mijn hele leven was er vol van, keer op keer. Ik merkte dat het voor anderen een probleem was. Voor mijn echtgenoot misschien ook wel! Ik weet me altijd te vermaken. In mijn leven heb ik niets serieus genomen. De Leela waar u het over had, is kenmerkend voor mijn leven.

    Alles is vermaak.

