Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

De maatschappij ben jij. De anderen in de maatschappij zijn jouw gedachten. Jij gaat je hele leven werken en doen wat men van jou verlangt zodat je hen kun loven. Je mag hun betalen. Zodat zij jou kunnen zeggen hoe je moet leven, je rechten en plichten geven en je nog meer de duvel aandoen. De autoriteit bestaat uit jouw gedachten die jij wilt geloven om jezelf in stand te houden. Ik en de ander. De ander is een gedachte waardoor het lijkt of jij er ook bent. Maar het zijn niet ‘jouw gedachten’ en jij denkt ze ook niet.

the-giant-s-journey

Ik en de ander. Ik en niet-ik. Dat is de breuk, de dualiteit. Maar Ik Ben is één, niet twee. En dan is er niet langer bewust zijn noch onbewust zijn. Er is geen waarnemer, geen waarneming en geen waarnemen meer.

De ene beweging, Ik Ben, creëert ik en de ander, ik en mijn gedachten. Maar die beweging, Ik Ben, verschilt in niets van het Zijn, dat wat is. Je houdt jezelf voor de gek als je gelooft dat je gedachten – de wereld – een solide realiteit vormen die jou vertelt wat je wel of niet moet doen. Maya houdt inderdaad zichzelf voor de gek. Want er zijn niet eens gedachten, er is geen autoriteit en er is ook geen ik als tegenpool die moet leven zoals het hoort. Ik besta slechts bij de gratie van alles wat ik niet ben. Dat is de bom verstopt in geschenkpapier.

Er is geen ik, geen ander, geen wereld, geen objecten, geen waarneming.

Er is enkel dat wat is. Zijn.

