Tags

, , , , , , , , ,

Blijf bij Ik Ben, zei Nisargadatta altijd en daarmee hield hij iedereen voor het lapje. Het is onmogelijk om bij Ik Ben te blijven! Dat veronderstelt immers dat er iemand zou zijn die bij zichzelf kan blijven!

De meest idiote opdracht die je iemand kunt geven: blijf bij jezelf! Hoe zou je ooit van jezelf kunnen weglopen? En Ik Ben is elke ervaring. Maar er is niemand die ze heeft, die ervaring en dat geldt voor alles en iedereen.

Zodat er geen ervaringen meer zijn, maar enkel Ervaren zelf. Zijn.

Als jij wat voelt, hoort, ziet, ruikt of denkt dan is die ervaring al wat is. Er is niemand die ze heeft.

Het leven kan en moet niet begrepen worden, het leeft zichzelf, onbekommerd, altijd nu en hier, in welke vorm dan ook.

Begrijpen betekent bevatten, omvatten, het zijn. Zijn wat is.

De zoektocht naar Wie ik ben? is een absurd fenomeen. Het is een spel waarbij niemand zoekt naar niets, het is maar schijn, doen alsof. Je doet net of je niet meer weet wie je bent maar je weet het heel de tijd natuurlijk. Je hebt jezelf verstopt en dan ga je naar jezelf op zoek. Je gaat jezelf nooit vinden uiteraard want jij bent degene die zoekt. Wat je bent kun je niet vinden, want dan ben je het niet. Het antwoord op de vraag Wie ben ik? is de vraag zelf. De vraag is het antwoord.

Als dat eenmaal duidelijk is, kun je er alleen maar hartelijk om lachen! Bij Ik Ben proberen blijven is hartstikke moeilijk en verschrikkelijk simpel, je bent het al nietwaar. Het object dat je meent te zoeken is in wezen subject zonder object.

 68097

Alexander Smit zegt hierover: “De kenner is het meest dichtbije en daarom kijk je eroverheen. Het is net als met de ogen. Ik kijk via de ogen naar buiten maar de ogen kunnen de ogen niet zien, en toch is er kijken. De oren kunnen de oren niet horen, maar toch is er gehoor. En zo is er kennen, maar de kenner kent zichzelf niet. Kan zichzelf ook nooit kennen want die kan niet tot een object gemaakt worden. Zoals de ogen en de oren zichzelf nooit tot object kunnen maken. “Het zoeken naar het Zelf is een absoluut absurd en pervers fenomeen.”

